KATEGORİ


Sanat

Bizim Filmlerimiz Onların Filmleri

Satyajit Ray

Bizim Filmlerimiz Onların Filmleri

Çevirmen: Suzan Sarı

Kategori: Sanat

<i>Ortalama Amerikan sineması bizimki için kötü bir modeldir ve bunun nedeni keşke sadece bizimkinden çok farklı bir yaşam şeklini tasvir etmesi olsaydı. Çünkü standart bir Hollywood yapımının karakterize özelliği olan teknik cila, mevcut Hindistan koşulları altında erişilmesi imkânsız bir düzeydedir. Hint sinemasının bugün ihtiyacı olan şey daha çok yaldız değil, mecranın sınırlarının daha güçlü bir hayal gücüyle, daha derin bir samimiyetle ve daha zekice değerlendirilmesidir. ... Sinemamızın en önemli eksiği biricik ve bariz şekilde Hint olan bir biçem ve söyleyiştir, bir tür sinema ikonografisidir. </i> Hint sinemasının dünyaca ünlü yönetmeni Satyajit Ray, bu kitapta kendi sinemasına, Hint filmlerine ve diğer sinema geleneklerine dair görüşlerini ortaya koyuyor. Çok yönlü bir entelektüelin zihin açıcı yorumlarını içeren yazılarında onun sinemasını daha iyi anlamayı mümkün kılacak ayrıntılar, Hint sinemasının meselelerine dair önemli görüşler ve ulusal sinema gelenekleri ile büyük yönetmenlere dair derinlikli değerlendirmeler yer alıyor. Bizim Filmlerimiz Onların Filmleri, Hint sineması bünyesinde modernist sinema yapmaya çalışan bir yönetmenin düşünsel macerasını yansıtması bakımından Türkiye’de sinemayla ilgilenen ve sinema üzerine düşünenler için ilham verici yönlere sahip.
Sihirli Flüt

Wolfgang Amadeus Mozart

Sihirli Flüt

Çevirmen: Murat Kaymaz

Kategori: Sanat

“…bu delikanlı, gecenin peçesini yırtmak ve tapınaktaki büyük kutsal ışığa bakmak istiyor. …Tamino kendisini bekleyen zor imtihanlarda muvaffak olabilecek mi? … Ya içine batacağı acılardan ruhu onu terk eder ve zorlu mücadeleleri bırakırsa. O bir prens! … Daha fazlası. O bir insan!” Kutsal ışığa bakmayı istemenin bedelini insanın güçlü ve zayıf yanlarını tanıyacağı imtihanlarla ödeyen Tamino’nun yolculuğunu anlatan Sihirli Flüt operası, okuru insan olmanın anlamı üzerine bir kez daha düşünmeye davet ediyor. Sevgi, dostluk ve erdem kadar, nefret, kin ve intikam duygularının da insana özgü olduğunu anlatan eser, insanın hakikatin muhafızı olma sorumluluğu ile söz konusu duyguları yönetebileceğine dair bir umudu paylaşıyor. VakıfBank Kültür Yayınları Müzik Klasikleri’nin ilk kitabı olan Sihirli Flüt, 1791 yılında Almanya’da yapılan ilk temsilinden itibaren büyük yankı uyandırmıştır. Emanuel Schikaneder tarafından şarkılı oyun (Singspiel) olarak kaleme alınan Sihirli Flüt operası, Goethe’yi ikinci bölümünü yazmayı düşündürecek kadar etkilemiş, ilk temsilinden bir ay sonra hayata gözlerini yuman Mozart’ın notaları ile ölümsüzleşmiştir.
Deneyim Olarak Sanat

John Dewey

Deneyim Olarak Sanat

Çevirmen: Nur Küçük

Kategori: Sanat

Gerçek sanat eseri organizmaya ve çevreye ait koşulların ve enerjilerin etkileşiminden bütünlüklü bir deneyim inşa etmektir. Deneyim, organizmanın “şeyler dünyası”nda mücadele ve başarılarıyla tatmin olması demektir, bu bağlamda tohum hâlindeki sanattır. Deneyim Olarak Sanat, öncelikle deneyimin tamamlanmışlığını ifade eden, deneyimi kültür ve anlamla özdeşleştiren ve insanın dünya ile ilişkisindeki tüm deneyim olanaklarını kapsayan estetik deneyim kavramının derinlemesine bir değerlendirmesini sunar. Öte yandan, estetik deneyimin bu çok boyutlu ele alınışı özgün bir sanat tanımı ve estetik kuram ortaya koyar. Bu bağlamda, bu eser hem düşünürün deneyim metafiziğinin anlaşılması hem de bu merkezi kavram temelinde düşünürün sanat ve sanat eseri üzerine görüşlerinin anlaşılması açısından çok önemlidir. Sanat, insanın dünya ile dolayımsız etkileşiminin, dünya ile iç içe geçmişliğinin ve bu etkileşimde ortaya çıkan anlam ve değerin yegâne ifadesi ve dışavurumudur. Sanat bu iç içe geçmişlik içinde etkileşimin tüm öğelerini değiştirir, dönüştürür, yeniden inşa eder ve sürekli olarak yaratır. Deneyim Olarak Sanat, tam da estetik deneyim ve sanat ilişkisinin süreklilik içinde yeniden inşa ve ifade oluşuna odaklanıyor.
Mûsikî Yazıları

Ali Rifat Çağatay

Mûsikî Yazıları

Çevirmen: İnceleme : Nilgün Doğrusöz / Çeviri Yazı : Celal Volkan Kaya

Kategori: Sanat

Âlemde her şeyi tevlîd eden ihtiyaçtır. Zamanın, mekânın, muhitin, ahvalin icâbâtı her ne ise vakayinin de ona göre tahaddüsü bir emr-i tabiidir. –Ali Rifat Çağatay Ali Rifat Çağatay, Türk müziğinin sancılı dönüşüm sürecinde öne çıkan simalardan biri… Gelenekle modernin, Doğu ile Batı’nın sürekli çarpıştırıldığı bir dönemde, Türk müzik yaşantısına vâkıf bir yenileşme taraftarı olarak hem geleneği muhafaza, hem de müzik hayatını modernleştirme gibi iki yönlü bir sorumluluk üstlenen az sayıdaki müzik insanlarından… Türk müziğine yönelik yeni anlayışıyla arkasında bir ekol bırakan Ali Rifat Çağatay’ın yayınlarını bir araya getiren bu kitapla, çalışmaları dar bir camiada rivayetler halinde anlatılagelen bir müzik insanının görüşleri kendi kaleminden okuyuculara sunuluyor. Besteci ve ûdi kimliğinin yanı sıra çeşitli müzik kuruluşlarındaki teşkilatçı pozisyonuyla dikkat çeken Ali Rifat Çağatay’ın hayatını ve yazılarını ele alan kapsamlı bir inceleme de kitapta yer alıyor. Türk müziğinin her yönüyle uğraşmış olan Ali Rifat Çağatay, onlarca yıl sonra kendi kelimeleriyle yeniden, Türk müzik yaşantısı ile ilgilenenlerin karşısında…
Müzikte Romantik Dönem Bestecileri

Serhan Bali

Müzikte Romantik Dönem Bestecileri

Kategori: Sanat

‘Romantik Dönem Müziği’ olarak adlandırılan 19. yüzyıl müziği; toplumsal, siyasal, ekonomik ve düşünsel düzlemde büyük dönüşümlerin yaşandığı bir çağın sanata yansımasıdır. Sınıfsal katmanların altüst olduğu, bestecilerin önceki yüzyıllarda kendilerini her yönden sınırlandırmış iç ve dış etkenlerden sıyrıldığı, eserlerin çapının ve anlamsal içeriğinin genişlediği bir dönemdir ‘Müzikte Romantik Dönem’. Besteciler bu yüzyılda gittikçe artan bir özgürlüğe sahip olurken, müziğin patronajı aristokrasiden burjuvaziye geçmiştir. Hem üretilen eserlerin hem de bu eserlerin icra edildiği mekânların boyutları büyümüş, anıtsal senfoniler ve operalar bestelenirken, bunlarla koşut olarak devasa konser ve opera binaları yapılmış, karmaşıklaşan eserler eskisinden çok daha güçlü enstrümanların yapımını gerekli kılmıştır. İcrada ‘solist’, hatta ‘virtüoz solist’ kavramı ortaya çıkarken, bir zamanlar bestecilerin kendi eserlerini çalmalarından ibaret olan konser hayatı, besteci olmayan ‘yorumcu’ların doğuşuna da şahitlik etmiştir. Romantik Dönemde karşımıza çıkan bir başka önemli mefhum ise Rus, Leh, Macar, Çek, Fin gibi ‘ulusal ekoller’in ortaya çıkmasıdır. Klasik müzik yazarı Serhan Bali; Schubert’ten Chopin’e, Schumann’dan Gounod’ya, Verdi’den Sibelius’a uzanan 74 besteciyi mercek altına aldığı kitabında, okuru Romantik Dönem Müziğinin rengârenk ve sıradışı yaşamlarını yakından tanımaya davet ediyor.
Neşriyât-ı Mûsıki: Osmanlı Müziğini Okumak

Gönül Paçacı Tunçay

Neşriyât-ı Mûsıki: Osmanlı Müziğini Okumak

Kategori: Sanat

Hayatını Türk müziğine vakfetmiş olan büyük müzik bilginimiz Rauf Yektâ Bey, meşgalesi “havaya düğüm atmak”tan farklı olmayan mûsıkişinasların geniş bir boşluk içinde çalışmak mecburiyetinde olduğunu söyler. Bu ironik ve latif ifade, bugün Türk mûsıkisi alanında araştırma yapan herkes için ziyadesiyle geçerlidir. Zira Osmanlı'nın en meşhur bestekârlarından biri olan İsmail Dede Efendi’nin kayıtlı iki bin eserinden yalnızca beş yüzünün günümüze intikâl edebildiği bir tarihsel seyir içinde, mûsıkimizin geçmişteki izlerini sürmek, gerçekten “havaya düğüm atmak” kabilinden bir çabayı gerektirir. Gönül Paçacı Tunçay, kırk yılı aşkın bir süredir bu olağanüstü çabayı sarf ederek benzerine az rastlanır miktar ve çeşitlilikteki malzemeyi derleyip tasnif etmeyi ve bütün bu birikimi tek bir kitaba sığdırmayı başardı. El yazması ve matbu notalar, güfte mecmuaları, nazariyat kitapları, biyografiler, dergiler, konser programları ve boş nota defterlerine varıncaya kadar her türlü malzeme Neşriyat-ı Mûsıki adlı bu kitapla Osmanlı Müziğini Okumak niyetinde olanların ilgisine sunulmakta... Kitapta her türden belge tanıtılmış, evrakın büyük bölümü çeviri yazısıyla verilmiş, tespit edilen repertuarın tamamına yakını “Ekler” bölümünde listelenmiştir. Neşriyat-ı Mûsıki adlı bu kitap, içerdiği malzemeler araştırmacılar tarafından ele alındığında, tezlere konu olduğunda, literatüre eklendiğinde kırk yıllık bir emek maksadına ulaşmış olacaktır.
21 Kedide Sanat Tarihi

Nia Gould

21 Kedide Sanat Tarihi

Çevirmen: Ebru Berrin Alpay

Kategori: Sanat

Kedileri sever misiniz? Peki ya sanat tarihini? Cevabınız “evet”se, bu kitap tam size göre… Nia Gould’un birbirinden güzel illüstrasyonları, size, Antik Mısır’dan Bizans sanatına, Rönesanstan Büyülü Gerçekçiliğe, Sembolizmden Kübizme dek dünyaca bilinen 21 farklı sanat akımını 21 kediyle anlatıyor. 21 Kediyle Sanat Tarihi kedi dostlarının yanı sıra, özellikle gençlerin sanatla daha dostane bir ilişki kurmasını sağlamayı amaçlayan, eğlenceli, renkli ve şık bir kitap.
Büyük Besteciler

Harold C. Schonberg

Büyük Besteciler

Çevirmen: Ahmet Fethi Yıldırım

Kategori: Sanat

Yirminci yüzyılın en önemli klasik müzik otoritelerinden biri olan Amerikalı eleştirmen Harold C. Schonberg (1915-2003), bu görkemli kitapta klasik Batı müziğinin temellerine iniyor ve onun filizlenme evresinden olgunluk çağına uzanan gelişim seyrini inceliyor. Kitap, Avrupa modernitesinin ilk döneminde operanın ve Barok müziğin doğuşundan başlayıp Klasisizm, Romantizm, Sembolizm gibi çağları ustalıkla bütünleştiriyor ve okurlarına panoramik bir bakış sunuyor. Bunu yaparken bir yandan da bestecilerin yaşam öykülerine tek tek değinerek bize müzikal dehanın tarihini gösteriyor. Bach’tan Mozart’a, Beethoven’dan Chopin’e, Wagner’den Çaykovski’ye klasik müzik bestecilerinin hayatı ve aralarındaki sanatsal etkileşime dair birçok ayrıntı şaşırtıcı anekdotlar eşliğinde ortaya çıkıyor. Şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki Büyük Besteciler her müzikseverin kütüphanesi için başucu kitabı olmaya namzet.
Sanat Neye Yarar?

John Carey

Sanat Neye Yarar?

Çevirmen: Orhan Düz

Kategori: Sanat

Oxford Üniversitesinde verdiği edebiyat derslerinin yanı sıra, genel okura hitap eden kitap ve yazılarıyla tanınan İngiliz kültür eleştirmeni John Carey, Sanat Neye Yarar? kitabıyla ilk defa Türkiye’deki okurlarla buluşuyor. Düşündürücü, nüktedan ve sivri dilli içeriğiyle, yayımlandığı yıl İngiltere’nin entelektüel yaşamında tartışmalara yol açan Sanat Neye Yarar? sanat, edebiyat eleştirisi ve antropoloji gibi alanları harmanlıyor ve sanatın işlev(ler)i konusuna eleştirel bir katkı sunuyor. Üst-kültür ve kitle kültürü ayrımına getirdiği yeni yorumlarıyla, sanat ve edebiyata ilgi duyanlar için bir solukta okunacak, doyurucu bir çalışma Sanat Neye Yarar?
Gözün Menzili: İslami Coğrafyada Bakışın Serüveni

Özlem Hemiş

Gözün Menzili: İslami Coğrafyada Bakışın Serüveni

Kategori: Sanat

Kadir Has Üniversitesi öğretim üyesi ve tiyatro eleştirmeni Özlem Hemiş, bu sıradışı kitapta Çin, Hint, Orta Asya alt-kıtalarından İran, Bizans ve Osmanlı’ya uzanan geniş bir coğrafya üzerinde dolaşarak, okurlarını, bakış ve temsil meselesine dair bir düşünce seyrine davet ediyor. Hemiş’in bu geniş düşünce atlasına yayılan araştırmaları, kelimelerin ardına yüzyılların birikimini saklayan medeniyetler arasındaki bilişsel yakınlıkları da, mesafeleri de görünür kılıyor. Uzakdoğu’dan Yakındoğu’ya, Aristoteles’ten İbn Arabî’ye, sûrnâmelerden Heidegger metinlerine uzanan çok çeşitli kaynakları bir havzaya toplayan Gözün Menzili, farklı kâinat tasavvurlarının, toplumların görme ve kavrama üsluplarını belirleyişine odaklanıyor ve bugüne dek keşfedilmemiş kimi dehlizleri ortaya çıkarıyor. Gözün Menzili İslami düşüncenin anahtar kelimeleriyle okurlarına türlü oyunlar oynuyor. İslam kozmolojisinin izini sürerek seçtiği imgelerin etimolojisinden minyatürlerin diline yerleşen inceliklere bakarken, kavram tarihi, estetik ve tasavvuf incelemeleri gibi pencerelerde soluklanıyor. Derinliği, sakinliği ve içgörülü üslubuyla Gözün Menzili: İslami Coğrafyada Bakışın Serüveni gerçekten zihin açıcı bir eser…
Ahmet Midhat Efendi ve Mûsikî

Fazlı Arslan

Ahmet Midhat Efendi ve Mûsikî

Kategori: Sanat

Ahmet Midhat Efendi, Tanzimat sonrası kültür ve edebiyat tarihimizin “kırk ambar” yazarlarından biridir. Gazeteci, romancı, tiyatro ve hikâye yazarı, mütercim, tarihçi vs. sıfatları onun çok yönlü kişiliğini gösterir. Ahmet Midhat Efendi kadar nesilleri etkileyen, yazdıkları ve yaptıklarıyla kendisinden sonraki kuşaklar üzerinde iz bırakan çok az yazar vardır. Fazlı Arslan’ın elinizde tuttuğunuz bu çalışması, Ahmet Midhat Efendi’nin az bilinen bir yönünü, mûsikî cephesini ele alıyor. Yazarın, dönemin mecmua sayfalarında kalmış mûsikî ile ilgili yazılarını yeni dile aktarıyor. Rauf Yekta, Salih Zeki, Nuri Şeyda Beyler gibi devrin mûsikî alanında önde gelen üstatlarıyla yazışmaları da ilk defa gün yüzüne çıkıyor. Bu metinlerin aynı zamanda edebiyat ve sosyoloji üzerine araştırma yapanların da ilgisini çekeceğini umuyoruz. Bu çalışma ile birlikte, çok yönlü bir yazar olarak bildiğimiz Ahmet Midhat Efendi’nin bilinmeyen bir yönünü daha keşfetmiş olacağız.

E-Posta Adresiniz

Yeni çıkan kitaplar, kampanyalar ve tüm yeniliklerden haberdar edelim.